reklama

Tri krásne ikony

Tri krásne ikony, ktoré stoja za to si pozrieť, Svätá rodina, Sedembolestná Panna Mária, Posledná večera. Tieto ikony sú trošku založené na rímsko-katolíckej ikone čo do prevedenia a úrovne k nej smerujú a zároveň sú založené za grécko-katolíckej ikone. Keď som bola v Grécku, videla som plný obchod ikon a doteraz si ich pamätám. To na mňa najviac zapôsobilo, vidieť ikony priamo v Grécku a plný obchod, so zlatou svätožiarou.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Tri krásne ikony

Tri krásne ikony, ktoré stoja za to si pozrieť, Svätá rodina, Sedembolestná Panna Mária, Posledná večera. Tieto ikony sú trošku založené na rímsko-katolíckej ikone čo do prevedenia a úrovne k nej smerujú a zároveň sú založené za grécko-katolíckej ikone. Keď som bola v Grécku, videla som plný obchod ikon a doteraz si ich pamätám. To na mňa najviac zapôsobilo, vidieť ikony priamo v Grécku a plný obchod, so zlatou svätožiarou.

Taktiež rozmer by sedel na grécku ikonu, predávanú v obchode, použiteľnú všade a teda toto prevedenie zodpovedá takému štýlu. Zároveň som videla rôzne pre mňa dekadentnejšie ikony, ale za to štýlové v literatúre a rôzne iné robené do kostolov vo svete atď. Tvorba maliara vychádza z toho čo videl, z rozvoja svojej vlastnej tvorby, z tradície a aj z toho, ako ho vedie Boh a to pri ikone určite tak je. Ikone je vlastná zjednodušenosť až dokonca niekedy možno to nazvať niekedy polodekadentnosť a inokedy zasa práveže nie, závisí to od umelca. Ale každá z nich má svoje čaro a niekedy prvkami a dekorovaním polodekadentný štýl predčí ten nedekadentný. Takto vybrať z vedomostí a chariziem a Božieho nápadu z toho vyjde iná ikona ako robia ostatní. Jeden umelec je jemný, iný používa zložité prvky, druhý jednoduché, iný to ťahá do gotiky a ďalší používa inú farebnosť ako ten druhý, niekto kopíruje všetko a niekto takmer nič. Ikony sú rôzne a dá sa teda z čoho vyberať. Rozhodla som sa neísť za každú cenu cestou dole, hoci dielo zjednoduším, lebo si nezoberiem predlohu a je malé a nesnažím sa na malom diele robiť prílišné detaily, lebo ide o ikonu a tej je to vlastné. Nesmerujem až tak dole, lebo mne je to vlastné. A až pri veľkom rozmere by snáď človek sa radšej mal snažiť na olejomaľbe ako na ikone. A to nie často kôli zdraviu a iným veciam čo sa olejomalieb týka. Už len Posledná večera ikona trvala približne štyri a pol hodiny až päť hodín. A raz tak veľká olejomaľba bez toľkých postáv mi trvá niekedy päť hodín a to pritom, že som niečo čo iní stihne za hodinu stihla vždy za päť minút. Tak ikona je taký relax medzi olejomaľbami a vzhľadom na zachovanie zdravia je dobré sa jej venovať, nielen olejomaľbe.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Niektoré obrazy až po namaľovaní dajú svoj význam a to je ten zázrak na nich. Napríklad Judáš, nebol vôbec plánovaný, odvracia tvár, ako symbol toho, že nespasený človek ju odvracia od Boha, Krista, Božieho Slova a sedí na boku. Iný taký zázrak bol, keď som kreslila tušom arabské obrazy Mekky, prvý z nich bol grécky boh Zeus a až potom ma napadlo, že Zeus znamená, že Boh je veľký, Alláh akbar.

Svätá rodina, ktorá sa skladá s Panny Márie, Jozefa a Ježiška, je vzorom pre každého veriaceho katolíckej cirkvi. Táto ikona je robená bez predlohy a pozerania na iné ikony, je to ikona inšpirovaná Sv. Duchom. Existujú mnohé ikony Sv. rodiny, ktoré sa zaraďujú viac či menej do určitého smeru, napr. východného. Toto je univerzálna ikona, skôr taká chrámová.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Sedembolestná Panna Mária je ďalšia ikona, ktorá sa snaží zachovať niečo z farebnosti obrazu Sedembolestnej Panny Márie, ktorú mala na stene v kuchyni moja prababka. Niečo sa snažím zachovať, ale nie tak ako americký retuš, ktorému sa podobal štýl jej Sedembolestnej Panny Márie, ale toto je ikona. Teda niečo zo zjednodušeného štýlu má byť v každej ikone ako aj v tejto. Toto je ďalšia a úplne iná ikona Sedembolestnej Panny Márie ako som maľovala predtým. Každá moja ikona je originálna.

Obrázok blogu

Posledná večera je slávny námet Leonarda da Vinciho i iných umelcov. Stvárňujú ju klasické maľby a dielo na úrovni realizmu ako je Leonardovo, stvárňuje ju i rezbári, maliari, kresliari, sochári. Používajú rôzne štýly, rozmery, podľa toho, aký druh a štýl robia. Podľa týchto rozmerov je aj kvalita diela, ktoré je často zmenšené rôzna a teda možnosť na ikone je trošku zjednodušená a to je ikone vlastné. Na fotografii je čerstvá, ešte nevylisovaná posledná večera, ktorej farby sa rôznia podľa osvetlenia a teda tu je vidieť len jedna varianta. Aj iné obrazy sú rôzne varianty na internete podľa osvetlenia menia farbu a niekedy veľmi. Ikona je robená pre človeka, čo si ju zavesí doma i pre chrám. Je pre každého. Veľkoplošná Posledná večera bola dielo, ktoré sa robí pre chrám alebo pre šľachtu, nie do obyčajného obydlia. Preto ich nebývalo toľko a keď sa veľké dielo zmenší, laik tomu nerozumie a ani tomu, na čo to dielo je urobené a akú ma atmosféru. Ikona má atmosféru. Táto ikona nie je robená podľa predlohy ani modelu a je robená bez predošlého pozretia si poslednej večere, hoci predtým som videla veľa obrazov poslednej večere, teraz som si ju nepozerala. A tak vyšlo z toho o to viac originálne dielo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Eva Bartošová

Eva Bartošová

Bloger 
  • Počet článkov:  25
  •  | 
  • Páči sa:  0x

HIM empress JUC. Eva Bartošová - maliarka, výtvarníčka, flauta, historička, genealogička, právnička, misionárka, vizionárka, HIM Eva Miloslavovna, Empress of All the Russias, korunovaná 14. mája 2014, princess Napoleon, Stuart, Valois, Romanov, Russia/Bartos, Oldenburg, Lichtenstein, Luxemburg, Premysl, Bavaria, Rhine, Jagiello, Habsburg, Lothringen, Bonaparte, Aragon, Kastilia, Hesse, Nassau, Esterházy, Apponyi, Pálffy, Balassa, potomok všetkých kráľovských rodov Európy veľmi veľa krát z každého rodu Zoznam autorových rubrík:  JogaŠportSviatkyHudbaUmenieViera

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu