reklama

Ikonopisecké umenie

Ikony sú umenie, ktoré nie je len jednotvárne, ale poskytuje oku široké využitie, štýly, tvary a línie. Ikona sa chápe od polodekadentnej po klasickú maľbu a tvorbu. Každá z nich má svoje čaro a svoju charizmu, talent a význam v kultúre i náboženstve. Bez každej z nich by ikona nebola takou, akou je dnes, na obdiv a meditáciu, krásnou a obdivuhodnou. Každá ikona má svoje miesto, svoj osud, svoje postavenie, svoje Božie poslanie a ako umelecké dielo má svoju hodnotu. V ikone sa nemeria hodnota ľahko, ak sa to vôbec dá, lebo ikona je aj ako ľudová tvorba, ako Božie vlastníctvo, duchovné médium, dielo a zdroj a má výtvarné čaro, výtvarnú a dekoratívnu hodnotu nad hodnoty, ktoré platia v iných maliarskych smeroch.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Ikonopisecké umenie


Ikony sú umenie, ktoré nie je len jednotvárne, ale poskytuje oku široké využitie, štýly, tvary a línie. Ikona sa chápe od polodekadentnej po klasickú maľbu a tvorbu. Každá z nich má svoje čaro a svoju charizmu, talent a význam v kultúre i náboženstve. Bez každej z nich by ikona nebola takou, akou je dnes, na obdiv a meditáciu, krásnou a obdivuhodnou. Každá ikona má svoje miesto, svoj osud, svoje postavenie, svoje Božie poslanie a ako umelecké dielo má svoju hodnotu. V ikone sa nemeria hodnota ľahko, ak sa to vôbec dá, lebo ikona je aj ako ľudová tvorba, ako Božie vlastníctvo, duchovné médium, dielo a zdroj a má výtvarné čaro, výtvarnú a dekoratívnu hodnotu nad hodnoty, ktoré platia v iných maliarskych smeroch.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ikonopisecké umenie – umenie je umenie a to som sa snažila dať voľnosť Bohu a Sv. Duchu. Veľa krát som sa stretla s tým, že niekto len nevie o výnimkách a o pravidlách zároveň, o všetkých a o ich druhoch. Ako keď nepozná Písma, tak nepozná ani výtvarné umenie ako také a preto myslím, že toto pomôže niekomu pochopiť viac ikonu a Boha k nej. Umenie má v našej kultúre presné pravidlá a tie sú nám či už vrodené alebo sú nám aj všepované v školách. Sú to dobré pravidlá a v inej kultúre a náboženstve platia iné pravidlá. Avšak neznamená to hranice tvorby a umenia ikony, len vhodnosť pre našu kultúru, vkus a oko nášho diváka, veriaceho.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V mojej tvorbe ide o modernejší, klasický a majstrovský smer. Tvorím voľne a po modlitbe, diela sú vlastne zázrakom a ja sama sa divím tomu, čo z toho vznikne. Aj keď tvorím voľne, diela smerujú skôr k rímskokatolíckej ikone a voľne sa snažím o smer ku klasickej maľbe, nechávajúc v diele aj niečo zaujímavé a to hlavne, že sú to menšie rozmery, nie ako veľké maľby, čo sa zmenšia. Niektoré ikony v mojej tvorbe sa prelínajú s klasickou maľbou a niektoré používajú rôzne prvky, avšak smer je zachovaný aj keď sa o to vôbec nesnažím. Voľne nechávam pôsobiť rôzne charizmy, nielen jednu a tak dielo je pre mňa samú na obdiv akoby som nemala tieto diela na pláne vôbec ja. Ikony v mojej tvorbe sú originálne diela pri využití určitých nápadov a zákonitostí a zároveň s novými nápadmi. Hoci voľne predsa sa snažiac vyhnúť moderným smerom a abstraktným dielam, využijúc talent poriadne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prevažuje motív Panny Márie a svätcov: Panny Márie s dieťatkom, Panny Márie s anjelikmi, Snežnej Panny Márie, Sedembolestnej Panny Márie, Sv. Sabíny, Sv. Lucie, Sv. Agáty, Sv. Agnesy, Sv. Hedvigy, Sv. Terézie z Lisieux. A tak zatiaľ si môžete pozrieť tieto ikony a aké budú nabudúce, bude aj pre mňa prekvapením a určitým originálnym dielom, ktoré som neplánovala ja a predsa dobre dopadlo. Každý obraz mi pripadá ako vôľa Božia a jeho plán, nie môj, ja sa len divím, čo z toho vyjde a veď pozrite video, že je to tak. Tieto diela sú neplánované, nemaľované nasilu, sú to diela, keď človeka voľne vedie Boh a človek neopakuje po niekom druhom, použijúc len druh maľby. Moje ikony sú teda nové a neopakované. Na takéto neopakované diela, ktoré zachovavajú znaky ikony, zároveň sú však inspirované Bohom treba pozerať ako na zázrak a to je určite vidieť a ako na niečo, čo má riadiť Boh. Výtvarné umenie ako také má zákonitosti v každej kultúre a tieto diela ich dodržiavajú, avšak nekladú medze Bohu, aby dielo mohlo nakoniec dopadnúť naozaj ako zázrak, lebo ja viem, že som to tak neplánovala maľovať. A tá ikona je taká akú chcel Boh a Mária. Pri obrazoch aj iných aj týchto sa mi zjavovala Mária.

Eva Bartošová

Eva Bartošová

Bloger 
  • Počet článkov:  25
  •  | 
  • Páči sa:  0x

HIM empress JUC. Eva Bartošová - maliarka, výtvarníčka, flauta, historička, genealogička, právnička, misionárka, vizionárka, HIM Eva Miloslavovna, Empress of All the Russias, korunovaná 14. mája 2014, princess Napoleon, Stuart, Valois, Romanov, Russia/Bartos, Oldenburg, Lichtenstein, Luxemburg, Premysl, Bavaria, Rhine, Jagiello, Habsburg, Lothringen, Bonaparte, Aragon, Kastilia, Hesse, Nassau, Esterházy, Apponyi, Pálffy, Balassa, potomok všetkých kráľovských rodov Európy veľmi veľa krát z každého rodu Zoznam autorových rubrík:  JogaŠportSviatkyHudbaUmenieViera

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu