Olejomaľby Evy Bartošovej

Autor: Eva Bartošová | 27.5.2012 o 11:36 | (upravené 27.5.2012 o 13:03) Karma článku: 2,51 | Prečítané:  361x

Čo všetko nás napadne keď počujeme olejomaľba? Vôňa terpentýnu, farby, maliari, stojany rozložené vonku na tráve, v záhrade, či v ateliéri. Predstavíme si krásne kvety, zátišia, krajinky, Tatry, zvieratá, sakrálne obrazy Panny Márie, Ježiša Krista, svätcov, to všetko nájdeme na obrazoch Evy Bartošovej.

Olejomaľby Evy Bartošovej


Čo všetko nás napadne keď počujeme olejomaľba? Vôňa terpentýnu, farby, maliari, stojany rozložené vonku na tráve, v záhrade, či v ateliéri. Predstavíme si krásne kvety, zátišia, krajinky, Tatry, zvieratá, sakrálne obrazy Panny Márie, Ježiša Krista, svätcov, to všetko nájdeme na obrazoch Evy Bartošovej.

Tvorba Evy Bartošovej sa vyvíja od naivného až po majstrovské smery a prevláda smer majstrovský aj na menšom aj väčšom formáte, z ktorých menší je útulnejší a použitelnejší, hoci pre majstra ho nemožno využiť ako veľký formát, ktorý my často vidíme už len zmenšený.

Častým námetom tvorby bez modelu je Ukrižovanie Krista, krížová cesta, Panna Mária, svätci. Ďalšími námetmi s modelom alebo aj bez modelu sú zátišia, zvieratá a kvety. Všetky obrazy sa dajú robiť aj bez modelu vzhľadom na pamäť maliara ak je to majstrovský a aj v určitej rýchlosti, ktorá je niekedy potrebná na namiešanie farieb a na maľbu a aj vzhľadom na dostupnosť modelov a schopnosť maliara efektívne pracovať a narábať s dielami.

Zátišia sú veľmi realisticky zobrazené a prepracované. Kvety sú ako živé a do pozornosti osobitné miesto by sa malo venovať sakrálnej maľbe. Tieto diela sú porovnateľné s najlepšími súčasnými modernými majstrovskými dielami v kostoloch vo svete. V maľbe použivajú rovnaké systémy a aj iné a sú výsledným efektom a talentom na rovnakej úrovni ako sa používajú v súčasnosti v dielach nielen v Európe.

Sú to útulnejšie menšie rozmery aj väčšie, z ktorých jeden obraz trval už pri približnom A3 rozmere viac ako 13 hodín, a menší môže trvať 5 hodín, prípadne maličký tri hodiny aj viac. Pritom asi túto rýchlosť nedosiahne takmer nikto bežne a to čo trvá inému človeku hodinu mne trvalo už na ZŠ 5 minút a perfektne a nebolo čo robiť.

Tento obraz, Panny Márie s 12 anjeličkami mi trval 13 hodin a dokončený bol nedávno po roku, vzhľadom na to, že som sa rozhodla dať anjelikom biele plátna okolo bedier ako aj v Sixtínskej kaplnke zamaľovali intímne časti a bedrá plátnami až neskôr a iný maliar a Michelangela chceli za to exkomunikovať. Sixtínska kaplnka je akousi Mekkou sakrálnych maliarov a akýmsi ich pravidlom a tak nakoniec je tento obraz zamaľované bedrá anjelikov podľa nej. Sixstínska kaplnka je najznámejším, najskvostnejším maliarskym dielom Vatikánu a je Mekkou pre anatómiu ľudského tela a pre početnosť malieb a ich prevedenie. Keď som to zvažovala, zvažovala som či to majú malé deti, ktoré nemajú súrodenca vidieť alebo som zvažovala ako deti pristupujú k malým deťom v takýchto veciach napríklad, keď ich dávajú cikať a už sú veľké a si to uvedomujú. Nakoniec som to po zvážení zamaľovala a obraz začal vydávať viac pokoja. Tento pokoj z tohto obrazu odvtedy cítim, odkedy som ho úplne dokončila a Pán mi hovoril zamaľovať intímne časti a bedrá, ale podarilo sa mi to až po roku a tak som zistila ten pokoj a to bol asi zámer. Anjelikov som študovala dávnejšie z iných Michelangelových a Leonardových a iných svetových diel dávnejšie a robila skice ceruzkou. Na tomto obraze som prirodzene vedela točiť anjelika len tak a maľovať si ich a robiť s ich pohybmi a telíčkami čo som len chcela bez predlohy. Ruže sú namaľované podľa živého modelu, živých ruží. Tento obraz som namaľovala po niekoľkých obrazoch, lebo mi zostala farba a bola som hore myslím do rána a potom som domaľovávala anjelikov, ktorí trvali veľa hodín. Tak som spolu maľovala veľmi veľa hodín aj s obrazom Božského Srdca Ježišovho, kde je Ježiš celý a ma zdvihnuté ruky, Máriou, jej srdcom a s viacerými obrazmi v kuse viacero hodín.

 

mariaanjelickamism.JPG

 

Zopár obrazov na tomto videu je naivného smeru a väčšina diel je majstrovského smeru. Na tieto obrazy som sa trošku aj rozbiehala a prvé zátišie ovocia som robila keď som bola tínedžerka a trvalo mi týždne jedno ovocie po druhom pomaly som pracovala na jednom majstrovskom diele, ktoré nie je na tomto obraze a tak som sa vypracovala a vypracovala som si svoj štýl a systém a teraz mi to, čo som maľovala týždne, trvá niekedy len hodinku či dve a ešte k tomu niekedy aj spamäti. Tieto obrazy sú na úrovni, ktorá nie je ovládateľná ľudským umom, mozgom, obsahujú taký šmrnc, ktorý je výsledkom niakeho spracovania, ktoré nedosiahne každý človek a nedá sa to ovplyvňovať. Zároveň sú maľované bez silenia, voľne a ľahko, s cieľom o majstrovský neabstraktný smer.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Minúta po minúte: Fico bude opäť kandidovať na šéfa Smeru, s Kaliňákom útočili na médiá

Vo funkcii podpredsedov skončia Čaplovič a Paška. Kandiduje aj Kaliňák.

DOMOV

Odhalila kauzu predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

KULTÚRA

Milan Lasica: Už nemôžem umrieť predčasne

Keby som mohol, správal by som sa úplne inak, tvrdí.


Už ste čítali?